Pijnlijke spieren, gewrichten en zenuwen is ontzettend vervelend. Zeker als het maar niet overgaat. Wist u dat McKenzie Therapie díe pijn kan verhelpen?

VOOR WIE IS MCKENZIE THERAPIE BEDOELD?
De McKenzie Therapie is bedoeld voor mensen met rug- nek- en gewrichtsklachten met of zonder uitstraling. McKenzie Therapie leert u die klachten zelf weer op te lossen met niet meer dan een paar simpele maar effectieve oefeningen die u gewoon thuis kunt doen. Voor de behandeling maakt het niet uit hoelang u al last heeft van uw klachten.

De McKenzie Therapie is ontwikkeld door  Robin McKenzie, een fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland. Zijn methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt inmiddels wereldwijd toegepast door zowel fysiotherapeuten als manueel therapeuten, chiropractors, sportartsen en osteotherapeuten.

PAST DE MCKENZIE BEHANDELING BIJ UW KLACHTEN? HET ONDERZOEK
De therapeut begint zijn behandeling met een uitgebreid vraaggesprek waarin uw klachten op een rij worden gezet. Daarna volgt een bewegingsonderzoek waarbij u bepaalde bewegingen een aantal keer achter elkaar uitvoert. Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van de klacht(en). Na het onderzoek kan uw therapeut aangeven of uw klacht geschikt is voor McKenzie Therapie.

CENTRALISATIE FENOMEEN
Door nu bepaalde oefeningen te doen of door langdurig een bepaalde houding aan te nemen kan bijvoorbeeld de uitstralende rugpijn die u in uw been voelt zich verplaatsen (centraliseren) naar het midden van de rug. Deze vermindering van pijn heet ‘centralisatie fenomeen’.

ZELF OEFENINGEN DOEN
Na de eerste behandeling krijgt u gerichte oefeningen mee naar huis. De oefeningen zijn erop gericht om de pijn te verlichten en niet om de spieren te versterken en zijn daarom ook, zoals dat heet, ‘in één richting’. Dus rekken óf strekken, buigen óf zijwaarts bewegen. De therapeut heeft vervolgens een begeleidende rol bij de behandeling en ondersteunt de oefeningen, als dat nodig is, met manuele technieken als mobilisatie en manipulaties.

WANNEER RESULTAAT?
Vaak heeft u na de eerste behandeling al resultaat en als u een paar keer per dag de oefeningen doet kunt u al in drie behandelingen verbetering verwachten.